Hieronder vindt u de veelgestelde vragen. Staat uw vraag er niet tussen? Neem dan contact met ons op.
De Toekomstverkenner is door PME samen met deelnemers ontwikkeld om de deelnemers van PME te helpen bij het verkennen van de mogelijkheden om vitaal met pensioen te gaan.
De Toekomstverkenner geeft u een schatting. Dit is een beeld van uw netto inkomen, op basis van de keuzes die u in de Toekomstverkenner maakt. U haalt ook gegevens op met de Ockto-app of voert deze zelf in. De gegevens van Mijnpensioenoverzicht.nl worden 1 keer per 4 maanden geactualiseerd, de gegevens van UWV 1 keer per maand en de gegevens van de Belastingdienst worden 1 keer per jaar geüpdatet. Het kan daarom zijn dat recente wijzigingen in uw inkomen of uitgaven niet in de berekeningen zijn meegenomen. Hierdoor kan het netto inkomen dat u in werkelijkheid te besteden heeft, afwijken van het netto inkomen in de Toekomstverkenner.
Naast het pensioen dat u heeft opgebouwd bij PME, heeft u wellicht ook bij andere pensioenfondsen of -verzekeraars pensioen opgebouwd. De Toekomstverkenner neemt uw andere pensioenen ook mee in de berekening. Maar, elk pensioenfonds heeft zijn eigen regeling, met eigen voorwaarden. Om toch een berekening te maken gaat de Toekomstverkenner uit van algemene uitgangspunten.
De Toekomstverkenner geeft u dus een eerste beeld, een indicatie. Deze kan afwijken van de werkelijke cijfers. Als u naar aanleiding van uw verkenning tot een besluit komt (bijvoorbeeld om eerder te stoppen met werken, of minder te werken) raden we u altijd aan om eerst op MijnPME de Pensioenplanner in te vullen. Vraag ook om financieel advies bij een onafhankelijk adviseur.
Als u alle stappen in de Toekomstverkenner gevolgd heeft, komt u terecht in de pagina ‘Mijn overzicht’. Rechts bovenin ziet u de optie om het overzicht te printen. Deze kunt u na het downloaden vanaf uw eigen computer printen.
U heeft dan waarschijnlijk 1 veld niet ingevuld. Om verder te gaan is het nodig dat alle velden ingevuld zijn.
Ik wil minder werken en/of eerder stoppen met werken. Hoe regel ik dat?
U kunt dit niet regelen in de Toekomstverkenner, maar in de Pensioenplanner op MijnPME. We kunnen u alleen helpen met het pensioen dat u bij PME heeft opgebouwd. Heeft u ook pensioen opgebouwd bij andere pensioenuitvoerders? Dat moet ook zelf met hen contact opnemen om uw plannen te bespreken. Uiteraard is het ook belangrijk om hier met uw werkgever over te praten.
Ik wil niet eerder stoppen met werken of minder werken. Kan ik dan ook zien wat ik later netto overhoud?
Ja, dat kan. Kies dan ‘Nee’ bij de vraag of u minder wilt werken en ‘Nee’ bij de vraag of u eerder wilt stoppen. U kunt dan verder om een indicatie te krijgen van wat u later netto overhoudt.
Mijn partner wil eerder stoppen en/of minder werken. Ik wil dat niet. Hoe kan ik dit aangeven?
Dit is helaas niet mogelijk in de Toekomstverkenner. Maar, als uw partner pensioen bij PME heeft opgebouwd kunt u de Toekomstverkenner wel voor uw partner invullen. U heeft dan wel zijn/haar DigiD nodig.
Hoe zie ik wat mijn netto inkomsten zijn op mijn AOW-leeftijd?
Op de rechterkant van het scherm ziet u boven de bedragen de meerdere wensen waar u mee gerekend heeft. Door op 1 van deze wensen klikken, verschijnen de inkomsten en uitgaven die hierbij horen.
Hoe zie ik alle afzonderlijke inkomsten en uitgaven?
Klik op de bol met het bedrag om het overzicht met alle afzonderlijke inkomsten te bekijken. Wilt u deze bedragen aanpassen? Ga dan naar ‘Gegevens’.
In een aantal situaties kunt u geen gebruik maken van de Toekomstverkenner, of moet u er rekening mee houden dat de resultaten niet volledig zijn.
U bent volledig arbeidsongeschikt
Omdat u volledig arbeidsongeschikt bent, kunt u uw ouderdomspensioen niet vervroegd opnemen. De Toekomstverkenner houdt hier geen rekening mee en kan daarom geen juiste berekening maken.
U bent gedeeltelijk arbeidsongeschikt
U mag alleen voor het gedeelte dat u arbeidsgeschikt bent vervroegd pensioen opnemen. De Toekomstverkenner houdt hier geen rekening mee en kan daarom geen juiste berekening maken.
U heeft ervoor gekozen om uw Flexpensioen te behouden en niet om te zetten naar ouderdomspensioen
De Toekomstverkenner gaat ervan uit dat u uw Flexpensioen heeft omgezet in ouderdomspensioen. Heeft u uw Flexpensioen behouden? Dan kan de Toekomstverkenner geen juiste berekening maken. Wanneer u uw Flexpensioen behoudt, kunt u namelijk uw ouderdomspensioen niet vóór uw 65e in laten gaan.
De Toekomstverkenner rekent met pensioengegevens die in Mijnpensioenoverzicht.nl staan. Hierin gaat PME ervan uit dat u uw Flexpensioen heeft omgezet naar ouderdomspensioen. De Toekomstverkenner kan daarom in uw geval geen juiste berekening maken.
U heeft een 0-uren contract
Bij een 0-uren contract staat er niet vooraf vast hoeveel u gaat werken. Hierdoor weet de Toekomstverkenner ook niet hoeveel pensioen u nog gaat opbouwen. Daarom rekent hij alleen met het pensioen dat u tot nu toe al opgebouwd heeft.
U ontvangt al gedeeltelijk ouderdomspensioen
De Toekomstverkenner houdt geen rekening met het (gedeeltelijk) vervroegd ouderdomspensioen dat u al ontvangt. Daarom kan hij geen juiste berekening maken.
U heeft zelf extra ouderdomspensioen of Flexpensioen ingelegd
Wanneer u zelf extra pensioen heeft ingelegd en ervoor heeft gekozen om dit te laten beleggen (rendementspensioen), kan de Toekomstverkenner geen juiste berekening maken. Uw rendementspensioen is afhankelijk van het rendement dat het uiteindelijk oplevert. Dit is niet te voorspellen. De Toekomstverkenner rekent daarom met een schatting.
U bent jonger dan 25 jaar
Uw AOW-leeftijd is nog zover weg, dat de Toekomstverkenner geen duidelijke inschatting kan maken het pensioen dat u nog opbouwt.
Uw jaarsalaris is hoger dan € 105.075,- bruto
De regering heeft sinds 1 januari 2015 de pensioenopbouw beperkt. Is uw fulltime salaris hoger dan € 105.075,- bruto per jaar? Dan bouwt u over uw salaris boven € 105.075,- geen pensioen op. U betaalt hier ook geen premie voor. De Toekomstverkenner kan geen juiste berekening maken als:
- U meer dan 100% wilt gaan werken, terwijl u nu minder dan 100% werkt. Dit leidt in de Toekomstverkenner tot een hoger verwacht pensioen dan er feitelijk zal zijn.
- U nu meer dan 100% werkt en later minder dan 100% wil gaan werken. Dit leidt in de Toekomstverkenner tot een lager verwacht pensioen dan er feitelijk zal zijn.
Nee, uw gegevens en uw indicatie worden verwijderd uit de Toekomstverkenner en de Ockto-app op het moment dat u deze afsluit. Wij bewaren uw gegevens dus niet. U heeft voor het afsluiten van de Toekomstverkenner wel de mogelijkheid om uw indicatie als pdf-bestand te downloaden. Deze kunt u bijvoorbeeld meenemen naar uw financieel adviseur of bespreken met uw partner.
Tip: let wel altijd op waar u apps zoals Ockto gebruikt. Het is slim om gevoelige informatie niet op te vragen op open netwerken, zoals een 3G of 4G verbinding of een wifi-netwerk in een restaurant. Dat geldt niet alleen voor Ockto, maar voor veel apps, zoals bijvoorbeeld uw internetbankieren app.
Ockto leidt u langs 3 websites waar uw financiële gegevens beschikbaar zijn. Dit zijn de websites van de Belastingdienst, UWV (voor salarisgegevens) en Mijnpensioenoverzicht.nl. Als u een partner heeft, kunt u zijn of haar gegevens ook bij deze websites ophalen.
Belastingdienst
U haalt hier de Vooraf Ingevulde Aangifte (VIA) op. Hierin staan gegevens over uw financieel huishouden, inkomen, bezittingen en schulden. Dit is dezelfde informatie die ook al vooraf is ingevuld bij het doen van uw jaarlijkse belastingaangifte. De gegevens van de Belastingdienst zijn gebaseerd op uw laatste belastingaangifte. Wijzigingen na uw laatste belastingaangifte zijn dus niet meegenomen.
UWV
Bij het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV) haalt u uw actuele salaris op. Uw werkgever geeft iedere maand uw salaris door aan UWV.
Mijnpensioenoverzicht.nl
Bij Mijnpensioenoverzicht.nl haalt u op hoeveel pensioen u tot nu toe heeft opgebouwd en op hoeveel u later recht heeft. Dit zijn alle pensioenuitvoerders waar u pensioen heeft opgebouwd, niet alleen PME. Alle pensioenuitvoerders zijn verplicht deze gegevens aan u beschikbaar te stellen via Mijnpensioenoverzicht.nl.
Heeft u het idee dat uw opgehaalde gegevens niet kloppen? Neem dan contact op met de instantie waar de gegevens vandaan komen (Belastingdienst, UWV of Mijnpensioenoverzicht.nl). U kunt uw pensioengegevens wel zelf aanpassen in uw overzicht, voor een berekening op basis van de juiste gegevens. Ga in ‘Mijn overzicht’ naar ‘Gegevens’. Hier kunt u aanpassingen doen.
Heeft u uw inkomstengegevens met de Ockto-app verzameld? Dan is het vakantiegeld en een eventuele 13e maand en/of eindejaarsuitkering meegenomen in de berekening van de gemiddelde maandelijkse inkomsten. Deze inkomsten krijgt u meestal in 1 keer, maar de Toekomstverkenner heeft deze over alle maanden verspreid.
U kunt de gegevens van uw salaris bekijken en aanpassen zodra u in het scherm ‘Mijn overzicht’ komt. Op dit scherm ziet u boven een link ‘Gegevens’ staan. Als u daarop klikt, kunt u al uw gegevens bekijken en aanpassen.
- Heeft u alleen uw eigen pensioengegevens ingevoerd of ook die van uw partner? Als u het van u beiden heeft ingevoerd, dan is het pensioenbedrag dat u hier ziet ook van u alle twee.
- Bij uw inkomsten in de toekomst wordt ook de AOW meegenomen.
- Het ontvangen pensioenbedrag bestaat uit het totale pensioen dat u bij verschillende pensioenfondsen hebt opgebouwd (niet alleen PME).
Kloppen uw inkomsten?
Heeft u een partner waarmee u één financieel huishouden vormt en die bijdraagt aan de inkomsten? En heeft u ook de gegevens van uw partner meegenomen in de verkenning? Zo niet, dan gaat de Toekomstverkenner ervan uit dat u alle kosten van uw huishouden voor uw rekening neemt. U kunt de gegevens van uw partner alsnog toevoegen. Ga hiervoor naar ‘Gegevens’ en vul hier de gegevens van uw partner in.
Kloppen uw uitgaven?
Kijk ook bij ‘Schulden’ en controleer hier of uw eventuele hypotheekgegevens juist zijn.
Heeft u een partner waarmee u één financieel huishouden vormt? Haal dan ook de gegevens van uw partner op met de DigiD van uw partner. Zo krijgt u een compleet beeld.
Ockto leidt u langs 3 websites waar uw financiële gegevens beschikbaar zijn. Dit zijn de websites van de Belastingdienst, UWV (voor salarisgegevens) en Mijnpensioenoverzicht.nl. Als u een partner heeft, kunt u zijn of haar gegevens ook bij deze websites ophalen.
Belastingdienst
U haalt hier de Vooraf Ingevulde Aangifte (VIA) op. Hierin staan gegevens over uw financieel huishouden, inkomen, bezittingen en schulden. Dit is dezelfde informatie die ook al vooraf is ingevuld bij het doen van uw jaarlijkse belastingaangifte. De gegevens van de Belastingdienst zijn gebaseerd op uw laatste belastingaangifte. Wijzigingen na uw laatste belastingaangifte zijn dus niet meegenomen.
UWV
Bij het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV) haalt u uw actuele salaris op. Uw werkgever geeft iedere maand uw salaris door aan UWV.
Mijnpensioenoverzicht.nl
Bij Mijnpensioenoverzicht.nl haalt u op hoeveel pensioen u tot nu toe heeft opgebouwd en op hoeveel u later recht heeft. Dit zijn alle pensioenuitvoerders waar u pensioen heeft opgebouwd, niet alleen PME. Alle pensioenuitvoerders zijn verplicht deze gegevens aan u beschikbaar te stellen via Mijnpensioenoverzicht.nl.
Heeft u het idee dat uw opgehaalde gegevens niet kloppen? Neem dan contact op met de instantie waar de gegevens vandaan komen (Belastingdienst, UWV of Mijnpensioenoverzicht.nl). U kunt uw pensioengegevens wel zelf aanpassen in uw overzicht, voor een berekening op basis van de juiste gegevens. Ga in ‘Mijn overzicht’ naar ‘Gegevens’. Hier kunt u aanpassingen doen.
Ockto gaat uit van de volgende principes:
- Als u de Toekomstverkenner afsluit, worden uw gegevens meteen verwijderd.
- Er wordt nooit informatie opgeslagen door Ockto. Zodra u de Ockto-app weer sluit, wordt alle informatie automatisch verwijderd.
- Ockto is aangemeld bij de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) en voldoet aan de hoogste veiligheidseisen.
Tip: let wel altijd op waar u apps zoals Ockto gebruikt. Het is slim om gevoelige informatie niet op te vragen op open netwerken, zoals een 3G of 4G verbinding of een wifi-netwerk in een restaurant. Dat geldt niet alleen voor Ockto, maar voor veel apps, zoals bijvoorbeeld uw internetbankieren app.
Een QR-code (Quick Response) is een barcode die gescand kan worden met een QR-code reader app op smartphones. Deze zit al ingebouwd in de Ockto-app. U hoeft geen aparte reader te downloaden.Het werkt als volgt:
- Open de Ockto-app
- Richt met de camera van uw smartphone op de QR-code, tot de QR-code volledig in beeld is.
Gebruikt u de Toekomstverkenner op uw smartphone of tablet? Dan hoeft u geen QR-code te scannen.